Friday, September 30, 2011

Farmor

Har du en kjæreste?

Det var min farfars hundreårsdag. Broren min og jeg var de eneste som ikke var hvite der, og nå spurte noen om jeg hadde en kjæreste. Min norske farfar var ganske kristen og streng. Farmor var mindre streng men like kristen.
Ja, svarte jeg. Hva heter hun da? Jeg ga kjæresten min et jentenavn. Broren min så på meg. Jeg så ned.

Noen holdt tale om tyskerne og farfars motstandskamp. Jeg hørte ikke etter. Da jeg så opp, møtte jeg blikket til farmor. Hun hørte nok heller ikke så mye av talen. Dette gamle, vakre mennesket hadde bodd hele livet mellom fjord og fjell og nå så, hørte og husket hun veldig lite.

Ha det bra, bestemor, sa jeg og ga henne en god klem da festen var over. Ha det bra, sa hun, og fortsatte som alltid, med å si at neste gang må du gjerne ta med deg en kjæreste – hvis han eller hun vil bli med og besøke oss gamle da. Jeg så på henne, og hun smilte. Det spiller ingen rolle om det er en gutt eller en jente; kjærligheten er det viktige, sa hun.

Jeg kom hjem og omfavnet kjæresten min, Andrew.


Farmor, Ord for dagen, Under samme himmel, NRK P1

No comments:

Post a Comment